PEDAGÓGIAI PROGRAM ÉS HELYI TANTERV
DEMECSERI OKTATÁSI CENTRUM GIMNÁZIUM, ÁLTALÁNOS ISKOLA, ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA
2018
1 AZ ISKOLÁBAN FOLYÓ NEVELŐ-OKTATÓ MUNKA PEDAGÓGIAI ALAPELVEI, ÉRTÉKEI, CÉLJAI, FELADATAI, ESZKÖZEI, ELJÁRÁSAI.................. 11
2 A SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉSSEL KAPCSOLATOS PEDAGÓGIAI FELADATOK 19
2.1 A tehetség, képesség kibontakozását segítő tevékenységek...................................... 21
A tehetség, képesség kibontakozását segítő tevékenységek a művészeti iskolában............. 22
3 AZ INTÉZMÉNY EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI CÉLJAI, FELADATAI...................... 24
4 A KÖZÖSSÉGFEJLESZTÉSSEL KAPCSOLATOS PEDAGÓGIAI FELADATOK 29
5 A PEDAGÓGUSOK LEGFONTOSABB HELYI INTÉZMÉNYI FELADATAI, AZ OSZTÁLYFŐNÖKI MUNKA TARTALMA, FELADATAI............................................... 36
6 A KIEMELT FIGYELMET IGÉNYLŐ TANULÓKKAL KAPCSOLATOS
7 AZ INTÉZMÉNYI DÖNTÉSI FOLYAMATBAN VALÓ TANULÓI RÉSZVÉTEL RENDJE................................................................................................................................... 47
8 A SZÜLŐ, A TANULÓ, A PEDAGÓGUS ÉS AZ INTÉZMÉNY PARTNEREI KAPCSOLATTARTÁSÁNAK FORMÁI.............................................................................. 50
9 A TANULMÁNYOK ALATTI VIZSGÁK................................................................... 57
10 . FELVÉTEL ÉS ÁTVÉTEL HELYI SZABÁLYAI...................................................... 57
11 AZ ELSŐSEGÉLY-NYÚJTÁSI ALAPISMERETEK ELSAJÁTÍTÁSA..................... 60
12 A KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLATTAL KAPCSOLATOS RENDELKEZÉSEK A
15 TANKÖNYVEK, TANULMÁNYI SEGÉDLETEK ÉS TANESZKÖZÖK
16 MINDENNAPOS TESTNEVELÉS, TESTMOZGÁS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK MÓDJAI................................................................................................................................. 101
17 VÁLASZTHATÓ TANTÁRGYAK, FOGLALKOZÁSOK SZABÁLYAI, A
18 KÖZÉPSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA TÉMAKÖREI TANTÁRGYANKÉNT..... 103
19 A TANULÓK MUNKÁJÁNAK ÉRTÉKELÉSE, MÉRÉSE...................................... 115
20 CSOPORTFOGLALKOZÁS, EGYÉB FOGLALKOZÁSOK SZERVEZÉSE......... 128
21 A TANULÓK FIZIKAI ÁLLAPOTÁNAK MÉRÉSÉRE HASZNÁLT MÓDSZEREK 129
22 EGÉSZSÉGNEVELÉSI ÉS KÖRNYEZETI NEVELÉSI FELADATOK................. 129
23 AZ ESÉLYEGYENLŐTLENSÉGEKBŐL EREDŐ NEHÉZSÉGEK KEZELÉSE.. 131
24 MAGATARTÁS, SZORGALOM JUTALMAZÁSI ELVEI ÉS FORMÁI................ 134
25 .A NEVELŐTESTÜLET ÁLTAL SZÜKSÉGESNEK TARTOTT ELVEK............... 137
26 A PEDAGÓGIAI PROGRAM NYILVÁNOSSÁGA................................................. 137
Intézményünk közös igazgatású közoktatási intézmény. Szervezeti és szakmai tekintetben önálló intézményegységek keretében különböző típusú közoktatási intézmények feladatait látja külön tananyag és követelményrendszer alkalmazásával.
A pedagógiai program alapján a különböző tevékenységet folytató intézményegységek egymással együttműködnek, tevékenységüket összehangolják.
Intézményünkben nyitottak vagyunk a különböző adottságokkal, készségekkel, képességekkel rendelkező gyermekek, tanulók fogadására - az integrált oktatás-nevelés lehetőségét is biztosítva. A Nevelési Tanácsadó szolgáltatásai – tanácsadás, vizsgálatok, fejlesztő pedagógia, logopédia, gyógytestnevelés, pályaválasztás – minden tanulónk számára segítséget adnak. Az alapfokú művészetoktatás zene-, képző- és táncművészeti ágon a tehetség kibontakoztatását, a személyiség sokoldalú fejlődését szolgálja.
Az intézmény komplex tevékenysége egymástól különböző közoktatási feladatokból tevődik össze. Ezeket azonos társadalmi elvárások, azonos általános célok, azonos pedagógiai elvek, azonos minőségi mutatók szerint, de különböző korosztályok számára, különböző nevelési- oktatási szinteken, egységes nevelési követelményekkel, eltérő módszerekkel, kifutó rendszerben más-más tanterv alapján végezzük; így pedagógiai programunk is a közös, egységes pedagógiai hitvallásunk, célkitűzéseink, elveink gyökeréből bomlik a differenciált konkrét tantervek (alapiskolai, művészeti, középiskolai,) ágaira.
A DEMECSERI OKTATÁSI CENTRUM Gimnázium, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola a tagintézmények értékes hagyományaira építve, széles tevékenységkínálattal, a gyerekek sokoldalú fejlesztésével és a fenntarthatóság pedagógiájának felhasználásával törekszik a kor kihívásainak megfelelni.
Demecser, 2018. szeptember 14.
intézményvezető
A jelenlegi Demecseri Oktatási Centrum 2007. július 15.-vel a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. Törvény 8.§.-a alapján Demecser város, Berkesz és Székely községek önkormányzatai képviselő-testületeinek megállapodásával létrehozott többcélú, közös igazgatású közoktatási és köznevelési intézmény.
Intézményünk Szabolcs-Szatmár-Bereg megye Demecser, Berkesz, Székely településeinek 6- 19 éves gyermekeinek általános iskolai nevelését, oktatását, valamint a három településen kívül a környező települések gimnáziumi, oktatását valósítja meg.
Az intézmény:
1.1 Hivatalos neve: Demecseri Oktatási Centrum, Gimnázium, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola
1.2 Rövid neve: DOC Középiskola és Általános Iskola
2.1.Székhelye: 4516 Demecser Szabolcs vezér út 4.
2.2.Tagintézmények megnevezése és telephelyei
2.2.1. Tagintézmény hivatalos neve: DOC Középiskola és Általános Iskola Demecseri Általános Iskolája, Alapfokú Művészeti Iskolája
2.2.1.1. Ügyviteli telephelye: 4516 Demecser, Szabolcs vezér út 8.
2.2.1.2. Tagintézmény telephelye: 4516 Demecser, Szabolcs vezér út 6.
2.2.1.3. Tagintézmény telephelye: 4494 Kékcse, Fő út 87.
2.2.1.4. Tagintézmény telephelye: 4492 Dombrád, Kossuth utca 45.
2.2.1.5. Tagintézmény telephelye: 4491 Újdombrád, Iskola utca 45.
2.2.1.6. Tagintézmény telephelye: 4502 Vasmegyer, Kossuth út 141.
2.2.1.7. Tagintézmény telephelye: 4517 Gégény, Rákóczi út 42.
2.2.2. Tagintézmény hivatalos neve: DOC Középiskola és Általános Iskola Berkeszi Tagintézménye
2.2.2.1. Ügyviteli telephelye: 4521 Berkesz, Rákóczi út 5.
2.2.3. Tagintézmény hivatalos neve: DOC Középiskola és Általános Székelyi Tagintézménye
2.2.3.1. Ügyviteli telephelye: 4534 Székely, Váci Mihály út 2.
3.1. Alapító szerv neve: Emberi Erőforrások Minisztériuma
3.1.1. Alapítói jogkör gyakorlója: emberi erőforrások minisztere
3.2. Alapító székhelye: 1054 Budapest, Akadémia utca 3.
3.3. Fenntartó neve: Kisvárdai Tankerületi Központ
3.4. Fenntartó székhelye: 4600 Kisvárda, Kodály Zoltán utca 15/A.
6.1. 4516 Demecser, Szabolcs vezér út 4.
6.1.1. gimnáziumi nevelés-oktatás
6.1.1.1. nappali rendszerű iskolai oktatás
6.1.1.2. felnőttoktatás-esti
6.1.1.3. évfolyamok száma: négy
6.1.1.4.a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű, gyermekek, tanulók nevelése-oktatása
(mozgásszervi fogyatékos, beszédfogyatékos, halmozottan fogyatékos, egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdők, értelmi fogyatékos-enyhe értelmi fogyatékos, érzékszervi fogyatékos-hallási fogyatékos, érzékszervi fogyatékos-látási fogyatékos)
6.1.1.5.nemzetiségi nevelés-oktatás (magyar nyelvű roma/cigány nemzetiségi nevelés-oktatás (magyar))
6.1.1.6. nyelvi előkészítő
6.1.2. a feladatellátási hely maximálisan felvehető tanulói létszáma: 475 fő
6.1.3. könyvtár: iskolai/kollégiumi könyvtár
6.2 4516 Demecser, Szabolcs vezér út 8.
6.2.1. általános iskolai nevelés-oktatás
6.2.1.1. nappali rendszerű iskolai oktatás
6.2.1.3 alsó tagozat, felső tagozat
6.2.1.3. 1. évfolyamtól 8. évfolyam
6.2.1.4. a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű, gyermekek, tanulók nevelése-oktatása (mozgásszervi fogyatékos, beszédfogyatékos, halmozottan fogyatékos,
egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdők, értelmi fogyatékos-enyhe értelmi fogyatékos, érzékszervi fogyatékos-hallási fogyatékos, érzékszervi fogyatékos-látási fogyatékos)
6.2.1.5. nemzetiségi nevelés-oktatás (magyar nyelvű roma/cigány nemzetiségi nevelés-oktatás (magyar))
6.2.1.6. integrációs felkészítés
6.2.2. alapfokú művészetoktatás
6.2.2.1. zeneművészeti ág (kifutó tanszakok: citera tanszak, furulya
tanszak, fuvola tanszak, harsona tanszak, klarinét tanszak, kürt tanszak,
trombita tanszak, tuba tanszak, zongora tanszak) (új tanszakok: akkordikus tanszak, billentyűs tanszak, fafúvós tanszak, fúvós tanszak, pengetős
tanszak, rézfúvós tanszak, vonós tanszak)
6.2.2.2. táncművészeti ág (kifutó tanszakok: modern-kortárstánc
tanszak) (új tanszakok: kortárstánc tanszak, moderntánc tanszak, néptánc tanszak, társastánc tanszak)
6.2.2.3. képző- és iparművészeti ág (kifutó tanszakok: festészet tanszak, kerámia tanszak, kézműves tanszak, tűzzománc tanszak) (új tanszakok: fém-és zománcműves tanszak, grafika és festészet tanszak, képzőművészeti
tanszak, környezet- és kézműves kultúra tanszak, szobrászat és kerámia tanszak)
6.2.2.4. szín- és bábművészeti ág (új tanszakok: bábjáték tanszak, színjáték tanszak)
6.2.2.5. zeneművészeti ág: 1-12. évfolyam táncművészeti ág: 1-12. évfolyam
képző- és iparművészeti ág: 1-12. évfolyam szín- és bábművészeti ág: 1-12. évfolyam
6.2.3. egész napos iskolai képzés
6.2.4. egyéb foglalkozások: napközi
tanulószoba
6.2.5. a feladatellátási hely maximálisan felvehető tanulói létszáma: 940 fő
6.2.6. könyvtár: iskolai/kollégiumi könyvtár
6.3. 4521 Berkesz, Rákóczi út 5.
6.3.1. általános iskolai nevelés-oktatás
6.3.1.1. nappali rendszerű iskolai oktatás
6.3.1.2. alsó tagozat, felső tagozat
6.3.1.3. 1. évfolyamtól 8. évfolyamig
6.3.1.4. a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű, gyermekek, tanulók nevelése-oktatása (mozgásszervi fogyatékos, beszédfogyatékos, halmozottan fogyatékos,
egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdők, értelmi fogyatékos-enyhe értelmi fogyatékos, érzékszervi fogyatékos-hallási fogyatékos, érzékszervi fogyatékos-látási fogyatékos)
6.3.1.5. nemzetiségi nevelés-oktatás (magyar nyelvű roma/cigány nemzetiségi nevelés-oktatás (magyar))
6.3.1.6. integrációs felkészítés
6.3.2. alapfokú művészetoktatás
6.3.2.1. táncművészeti ág (kifutó tanszakok: moder-kortárstánc tanszak) (új tanszakok: moderntánc tanszak, néptánc tanszak)
6.3.2.2. képző- és iparművészeti ág (kifutó tanszakok: kézműves
tanszak) (új tanszakok: képzőművészeti tanszak, környezet- és kézműves kultúra tanszak)
6.3.2.3. táncművészeti ág: 1-12. évfolyam
képző- és iparművészeti ág: 1-12. évfolyam
6.3.3. egyéb foglalkozások: napközi
tanulószoba
6.3.4. a feladatellátási hely maximálisan felvehető tanulói létszáma: 272 fő
6.3.5. iskolai könyvtár együttműködésben: települési illetékességű könyvtárral
6.4. 4534 Székely, Váci Mihály út 2.
6.4.1. általános iskolai nevelés-oktatás
6.4.1.1. nappali rendszerű iskolai oktatás
6.4.1.2. alsó tagozat
6.4.1.3. 1. évfolyamtól 4. évfolyamig
6.4.1.4. a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű, gyermekek, tanulók nevelése-oktatása (mozgásszervi fogyatékos, beszédfogyatékos, halmozottan fogyatékos,
egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdők, értelmi fogyatékos-enyhe értelmi fogyatékos, érzékszervi fogyatékos-hallási fogyatékos, érzékszervi fogyatékos-látási fogyatékos)
6.4.1.5. nemzetiségi nevelés-oktatás (magyar nyelvű roma/cigány nemzetiségi nevelés-oktatás (magyar))
6.4.1.6. integrációs felkészítés
6.4.2. alapfokú művészetoktatás
6.4.2.1. táncművészeti ág (kifutó tanszakok: moder-kortárstánc tanszak) (új tanszakok: moderntánc tanszak, néptánc tanszak)
6.4.2.2. szín- és bábművészeti ág (új tanszakok: bábjáték tanszak, színjáték tanszak)
6.4.2.3. táncművészeti ág: 1-12. évfolyam
szín- és bábműveszeti ág: 1-12. évfolyam
6.4.3. egyéb foglalkozások: napközi
6.4.4. a feladatellátási hely maximálisan felvehető tanulói létszáma: 172 fő
6.4.5. könyvtár: iskolai/ kollégiumi könyvtár
6.5. 4517 Gégény, Rákóczi út 42.
6.5.1. alapfokú művészetoktatás
6.5.1.1. zeneművészeti ág (új tanszakok: billentyűs tanszak, fafúvós tanszak, pengetős tanszak, rézfúvós tanszak)
6.5.1.2. zeneművészeti ág: 1-12. évfolyam
6.5.2. a feladatellátási hely maximálisan felvehető tanulói létszáma: 60 fő
6.6. 4516 Demecser, Szabolcs vezér út 6.
6.6.1. alapfokú művészetoktatás
6.6.1.1. zeneművészeti ág (kifutó tanszakok: harsona tanszak, kürt tanszak, trombita tanszak, tuba tanszak) (új tanszakok: rézfúvós tanszak)
6.6.1.2. táncművészeti ág (kifutó tanszakok: modern-kortárstánc tanszak) (új tanszakok: kortárstánc tanszak, moderntánc tanszak, néptánc tanszak, társastánc tanszak)
6.6.1.3. zeneművészeti ág: 1-12. évfolyam táncművészeti ág: 1-12. évfolyam
6.6.2 a feladatellátási hely maximálisan felvehető tanulói létszáma: 28 fő
6.7. 4494 Kékcse, Fő út 87.
6.7.1. alapfokú művészetoktatás
6.7.1.1. zeneművészeti ág (kifutó tanszakok: citera tanszak) (új tanszakok akkordikus tanszak, pengetős tanszak)
6.7.1.2. képző- és iparművészeti ág (kifutó tanszakok: készműves tanszak) (új tanszakok: képzőművészeti tanszak, környezet- és kézműves kultúra tanszak)
6.7.1.3. szín- és bábművészeti ág (új tanszakok: bábjáték tanszak, színjáték tanszak)
6.7.1.4. zeneművészeti ág: 1-12. évfolyam képző- és iparművészeti ág: 1-12. évfolyam szín- és bábművészeti ág: 1-12. évfolyam
6.7.2. a feladatellátási hely maximálisan felvehető tanulói létszáma: 64 fő
6.8. 4492 Dombrád, Kossuth utca 45.
6.8.1. alapfokú művészetoktatás
6.8.1.1. zeneművészeti ág (kifutó tanszakok: citera tanszak, zongora
tanszak) (új tanszakok: billentyűs tanszak, fúvós tanszak, pengetős tanszak)
6.8.1.2. táncművészeti ág (kifutó tanszakok: modern-kortárstánc tanszak) (új tanszakok: moderntánc tanszak, néptánc tanszak)
6.8.1.3. képző- és iparművészeti ág (kifutó tanszakok: kézműves
tanszak)(új tanszakok:képzőművészeti tanszak, környezet-és kézműves kultúra tanszak)
6.8.1.4. szín- és bábművészeti ág (új tanszakok: bábjáték tanszak, színjáték tanszak)
6.8.1.5. zeneművészeti ág: 1-12. évfolyam táncművészeti ág: 1-12. évfolyam
képző- és iparművészeit ág: 1-12. évfolyam szín- és bábművészeti ág: 1-12. évfolyam
6.8.2. a feladatellátási hely maximálisan felvehető tanulói létszáma: 134 fő
6.9. 4491 Újdombrád, Iskola út 27.
6.9.1. alapfokú művészetoktatás
6.9.1.1. zeneművészeti ág (kifutó tanszakok: citera tanszak) (új tanszakok: fúvós tanszak, pengetős tanszak)
6.9.1.2. táncművészeti ág (új tanszakok:néptánc tanszak)
6.9.1.3. zeneművészeti ág: 1-12. évfolyam táncművészeti ág: 1-12. évfolyam
6.9.2. a feladatellátási hely maximálisan felvehető tanulói létszáma: 30 fő
6.10. 4502 Vasmegyer, Kossuth út 141.
6.10.1. alapfokú művészetoktatás
6.10.1.1. zeneművészeti ág (kifutó tanszakok: citera tanszak) (új tanszakok: fúvós tanszak, pengetős tanszak)
6.10.1.2. táncművészeti ág (kifutó tanszakok: modern-kortárstánc tanszak) (új tanszakok: moderntánc tanszak, néptánc tanszak)
6.10.1.3. képző- és iparművészeti ág (kifutó tanszakok: kézműves tanszak) (új tanszakok:képzőművészeti tanszak, környezet- és kézműves kultúra tanszak)
6.10.1.4. zeneművészeti ág: 1-12. évfolyam táncművészeti ág: 1-12. évfolyam
képző- és iparművészeti ág: 1-12. évfolyam
6.10.2. a feladatellátási hely maximálisan felvehető tanulói létszáma: 60 fő
7.1 4516 Demecser, Szabolcs vezér út 4.
7.1.1 Helyrajzi száma: 680/6/A/2
7.1.2. Hasznos alapterülete: 2178,09 nm
7.1.3. Intézmény jogköre: ingyenes használati jog
7.1.4. Fenntartó jogköre: vagyonkezelői jog
7.2. 4516 Demecser, Szabolcs vezér út 8.
7.2.1. Helyrajzi száma: 680/6/A/4,680/6/A/5 7.2.2.Hasznos alapterülete: 3171 nm
7.2.3. Intézmény jogköre: ingyenes használati jog
7.2.4. Fenntartó jogköre: vagyonkezelői jog
7.2.5. Egyéb: A DOC Középiskola és Általános Iskola Demecseri Általános Iskolája, Alapfokú Művészeti Iskolája egy épületcímen (4516 Demecser, Szabolcs vezér út 8.) és két helyrajzi számon található. –Általános Iskola (intézményegység): helyrajzi szám: 680/6/A/4. Hasznos alapterülete: 2514 nm.- Alapfokú Művészeti Iskola (intézményegység) helyrajzi szám: 680/6/A/5. Hasznos alapterülete: 657 nm
7.3. 4521 Berkesz, Rákóczi út 5.
7.3.1. Helyrajzi száma: 357/4 7.3.2.Hasznos alapterülete: 2145 nm
7.3.3. Intézmény jogköre: ingyenes használati jog
7.3.4. fenntartó jogköre: vagyonkezelői jog
7.4. 4534 Székely, Váci Mihály út 2.
7.4.1. Helyrajzi száma: 444/6
7.4.2. Hasznon alapterülete: 430 nm
7.4.3. Intézmény jogköre: ingyenes használati jog
7.4.4. Fenntartói jogköre: vagyonkezelői jog
7.5. 4517 Gégény, Rákóczi út 42.
7.5.1. Helyrajzi száma: 307
7.5.2. Hasznos alapterülete: 2895 nm
7.5.3. Intézmény jogköre: ingyenes használati jog
7.5.4. Fenntartó jogköre: vagyonkezelői jog
7.6. 4516 Demecser, Szabolcs vezér út 6.
7.6.1. Helyrajzi száma: 680/7
7.6.2. Hasznos alapterülete: 749 nm
7.6.3. Intézmény jogköre: ingyenes használati jog
7.6.4. Fenntartó jogköre: ingyenes használati jog
7.6.5. Egyéb: Tulajdonos neve: Demecser Város Önkormányzata (4516 Demecser, Kétezer-egy tér 1.)
7.7. 4494 Kékcse, Fő út 87.
7.7.1. Helyrajzi száma: 17
7.7.2. Hasznos alapterülete: 88nm
7.7.3. Intézmény jogköre: ingyenes használati jog
7.7.4. Fenntartói jogköre: vagyonkezelői jog
7.8. 4492 Dombrád, Kossuth utca 45.
7.8.1. Helyrajzi száma: 17
7.8.2. Hasznos alapterülete: 88 nm
7.8.3. Intézmény jogköre: ingyenes használati jog
7.8.4. Fenntartó jogköre: ingyenes használati jog
7.8.5. Egyéb Tulajdonos neve: Református Egyházközség Dombrád (4492 Dombrád, Kossuth utca 25.)
7.9. 4491 Újdombrád, Iskola út 27.
7.9.1. Helyrajzi száma: 272/4
7.9.2. Hasznos alapterülete: 72 nm
7.9.3. Intézmény jogköre: ingyenes használati jog
7.9.4. Fenntartó jogköre: vagyonkezelői jog
7.10. 4502 Vasmegyer, Kossuth út 141.
7.10.1. Helyrajzi száma: 500
7.10.2. Hasznos alapterülete: 72nm
7.10.3. Intézmény jogköre: ingyenes használati jog
7.10.4. Fenntartó jogköre: vagyonkezelői jog
A DEMECSERI OKTATÁSI CENTRUM EGYSÉGES NEVELÉSI PROGRAMJA
Mottó:
„ Egész embert akarunk nevelni. Adjuk meg a szellemnek, ami a szellemé és a testnek, ami a testé.
Tanításunk ne üres adatokból álljon, hanem elégítse ki a gyermekek természetes kíváncsiságát, tudni és érteni akarását. A lényeget tanítsuk szépen, egyszerűen és világosan, mert a lényeg mindig szép, egyszerű, világos és gyönyörűsége a szellemnek.
Tanításunk ne csak az emlékezetet terhelje, de tanítson egyben gondolkodni, megérteni. Költse fel az önálló gondolkodás, vizsgálódás és cselekvés vágyát.
Tanítsuk a gyermeket a szellemi életet élvezni, a szépet, a nagyot, az érdekest meglátni és szeretni. „
/ Szent-Györgyi Albert /
FELADATAI, ESZKÖZEI, ELJÁRÁSAI
Iskolánk nevelő-oktató munkáját a demokratizmus és humanizmus értékrendje hatja át. Kiemelt figyelmet fordítunk a különböző kultúrák iránti nyitottságra, más népek hagyományainak, szokásainak, életmódjának megismerésére, a másság elfogadására. Fontos szerepe van a tehetséges tanulók kibontakoztatásának és a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatásának. Pedagógiai munkánk alapelvei az egész személyiség fejlődését, a gyermekközpontúságot szolgálják. A gyermekek és a tanulók mindenek felett álló érdekének tekintjük, hogy a Köznevelési törvényben meghatározott szolgáltatásokat megfelelő színvonalon biztosítsuk oly módon, hogy annak igénybevétele ne jelentsen aránytalan terhet a családoknak. Arra törekszünk, hogy tagintézményeink megőrizzék sokszínűségüket, tartsák meg értékes hagyományaikat, építsenek egymás tapasztalataira.
PEDAGÓGIAI ALAPELVEK
kötelezettség, képes feldolgozni a XX. Századi totális diktatúrák jellemzőit és felismeri, hogy ezen rendszerek emberiség ellen elkövetett bűntettei soha nem évülnek el; a tanulók életkori adottságuknak megfelelően ismerjék meg Magyarország Alaptörvényében – különösen a Nemzeti Hitvallásban és az Alapvetésben-foglaltakat;
NEVELŐ- OKTATÓ MUNKÁNK ALAPELVEIT KIALAKÍTÓ ÉRTÉKEK
NEVELŐ - OKTATÓ MUNKÁNK PEDAGÓGIAI CÉLJAI
Fő céljaink
értékeket, erősítsük meg a humánus magatartásmintákat, pozitív szokásokat;
Pedagógiai munkánk középpontjában a személyre szóló fejlesztés törekvése áll: meglássuk, megláttassuk és továbbfejlesszük minden egyes gyermekben személyiségének saját értékeit;
- Arra törekszünk, hogy növendékeinkben kialakuljon a reális önértékelés képessége, a teljesítmény- és sikerorientált beállítódás, az egészséges önbizalom;
- Valljuk, hogy a tehetség önmagában nem feltétlenül érték, csak akkor, ha a személyiség fejlődése legalább annyira lépést tart a tehetséggel; nevelésünk tehát az egyoldalúság ellensúlyozására a tehetség és az egész személyiség harmóniájának megteremtésére törekszik;
- Pedagógiánk alapvető célja egyrészt, hogy a különböző érdeklődésű, eltérő értelmi, érzelmi, testi fejlettségű, motivációjú, szocializáltságú, kultúrájú növendékeket - képességüknek és tehetségüknek megfelelően készítsünk fel a továbbtanulásra és a társadalomba való majdani beilleszkedésre, másrészt arra törekszünk, hogy
növendékeink képesek legyenek a művészetek befogadására, értésére és művelésére, minél több művészeti ág iránti érdeklődésre, nyitottságra.
NEVELÉSI FELADATOK
Az intézményünkben folyó nevelő-oktató munka sajátos feladata, hogy az alapelvekben és a célokban felsorolt értékek elsajátítását elősegítse. A nemzeti öntudat helyes értelmezése, mely más közösségekkel elsősorban vallási- nyelvi etnikumokkal, nemzetiségekkel is toleráns, nacionalizmustól és szegregációtól mentes legyen.
Komplex intézményi mozgásprogramot kell kialakítani, a mozgástanulás nélkülözhetetlen szerepet töltsön be a tanulók saját testképének felismerésében, a testtudat kialakításában.
Láttatni kell a diákokkal, hogy a fizikai erőnlét, a fittség – a test egészsége és jóléte – elválaszthatatlan a lelki egyensúlytól, a lélek egészségétől. A testi és a lelki egészség harmonikusan együttható fejlesztése és megőrzése a tanulók élethosszig tartó, egészségtudatos, fizikailag aktív életvezetésre történő szocializálásának céljait szolgálja, melyhez szorosan kapcsolódjon a tehetséggondozás és a sokoldalú személyiségfejlesztés is.
Feladatok az egész napos nevelésben – oktatásban az 1 – 4. évfolyamon:
- önálló tanulás, önálló véleménynyilvánítás, helyes időbeosztás, feladatok sorrendje, szóbeli tanulás módszere
AZ INTÉZMÉNYBEN FOLYÓ NEVELŐ - OKTATÓ MUNKA PEDAGÓGIAI
ESZKÖZEI
alapozása, gyakoroltatása;
PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSAI
magatartásformák megismertetésével és gyakoroltatásával;
A személyiségfejlesztés a közoktatási intézmények kiemelt nevelési feladata, amely áthatja az óvodai, iskolai élet minden területét, nem köthető sem műveltségi területhez, sem tantárgyhoz. Ezek a feladatok az értékközvetítő pedagógiai munka lényegét jelentik. A feladat ellátásában az intézmény nyitott, együttműködik a szülőkkel.
A különböző szociokulturális háttérrel rendelkező tanulóink között a hátrányok feltárásával és kompenzálásával az esélyegyenlőség biztosítására törekszünk. Feladataink: az alapvető erkölcsi értékek megismertetése, tudatosítása és meggyőződéssé alakítása (szociális kompetenciák)
A formálódó gyermeki személyiség testi, szellemi, lelki értelemben,- egyediségét és méltóságát helyezi középpontba. Erre az alapelvre épül minden társas kapcsolat és közösségi szerveződés. Magába foglalja az ember minden fontos viszonyulását- önmagához, társaihoz és közösségeihez, környezetéhez és a világhoz-, mert ezek alapozzák a gyermek értékrendjét.
Az iskola alapvető feladata az értelmi képességek, illetve az önálló ismeretszerzéshez szükséges kompetenciák, képességek kialakítása, fejlesztése. Fontos feladat a kritikai gondolkodás megerősítése. Elengedhetetlen a különböző szaktárgyi témák iránt érdeklődés felkeltése, a tanulás tanítása, a világ megismerésére való törekvés igényének kialakítása, felkészülés az egész életen át tartó tanulásra (hatékony, önálló tanulás kompetenciájának fejlesztése)
A tanulókat körülvevő környezet jelenségeire, a közösségre és önmagukra irányuló helyes, cselekvésre és aktivitásra késztető érzelmek kialakítása (énkép, önismeret fejlesztése). A cél annak elérése, hogy a tanulók tolerálják a másságot, tartsák tiszteletben mások érzéseit, legyen megfelelő önuralmuk. Fejleszteni szükséges a beteg, sérült és fogyatékos emberek iránti elfogadó, segítőkész magatartást.
Az iskola elősegíti az emberi együttélés szabályainak megismertetését. Feladata a társas kapcsolatok fontosságának tudatosítása, az együttműködési készség kialakítása (szociális kompetencia). A kulturált magatartás és kommunikáció kialakítása a közösségi nevelés szerves részét képezi (anyanyelvi kommunikáció). Szükséges kialakítani az előítéletek felismerésének képességét.
Feladatunk szűkebb és tágabb környezetünk esztétikájának tudatosítása, értékmegőrző magatartás kialakítása; igényesség önmagunkkal és környezetünkkel szemben (esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség).
A nevelési folyamatban fontos feladat az önismeret kialakításával a kitartás, a szorgalom, a céltudatosság, az elkötelezettség formálása (énkép, önismeret fejlesztése). Tudatosuljon a tanulókban, hogy eredményt csak kitartó munkával lehet elérni. Reális énképen alapuló önértékelésre, önkontrollra van szükség. Olyan légkört kell teremtenünk, mely munkafegyelmet követel, de biztosítja a derűt, a jókedvet. A megvalósítás módja: a szabad véleménynyilvánítás, az emberi személyiség tisztelete, a szorongástól mentes megnyilatkozás.
Nevelésünk fontos területe a haza, a szülőhely múltjának és jelenének megismerése. A nemzeti hagyományok ápolása, megbecsülése; a hazaszeretet érzésének felébresztése alapvető fontosságú (szociális és állampolgári kompetencia). Ettől elválaszthatatlan a hazánkban és szomszédságunkban élő más népek, népcsoportok hagyományainak megbecsülése. A nemzeti nevelés szerves része a hazaszeretet érzésének kialakítása, amely kiegészül a nemzetközi kapcsolatok, csereüdültetések ápolásával. Ismerjék nemzeti, népi kultúránk értékeit, hagyományait és jeles személyiségeit, ugyanakkor legyenek képesek a kiemelkedő teljesítmények etikai megítélésére
Az aktív állampolgárrá nevelés alapja az alapvető emberi, állampolgári és európai uniós jogok és kötelességek megismertetése. A nevelés folyamatában fontos az érdeklődés felkeltése a társadalmi jelenségek és a problémák iránt. Ki kell alakítani a tanulók igényét a közösségi tevékenységekre, az iskolai és a helyi közéletben való részvételre (állampolgári kompetencia).
Fontos az emberek által a munka világában végzett tevékenység fontosságának tudatosítása, a munkavégzés, mint az ember egész személyiségét fejlesztő folyamat iránti tudatos törekvés, igény kialakítása. A tanulók önellátásra és környezetük
rendben tartására irányuló tevékenységek folyamatos gyakoroltatása szükséges. Az iskolai nevelés alapvető feladata, hogy a tanulók gazdálkodással és a pénzügyekkel kapcsolatos képességeit fejlessze annak érdekében, hogy a tanulók tudatos fogyasztóvá váljanak (kezdeményezőképesség és vállalkozói
Az ifjúság testi és lelki egészségének kialakítása folyamatában fontos a tanulók testi képességeinek fejlesztése, a testmozgás iránti igény felkeltése. Az iskola célja egészséges, edzett személyiség kialakítása. Az egészséges életmód és az egészségvédelem fontosságát kell tudatosítani, az egészséges életmód iránti igényt szükséges kialakítani. A tanulókat fel kell készíteni arra, hogy önálló, életükben életmódjukra vonatkozóan helyes döntéseket tudjanak hozni, hogy egészséges életvitelt alakítsanak ki. Cél, az egészséges életmód és a környezettudatos magatartás belső szükségletté válása, a testi-lelki harmónia kialakítása.
Feladat a természetes és mesterséges emberi környezet értékeinek megismerése, értékmegőrző és fejlesztő, környezettudatos magatartás kialakítása, az egészséges természet kialakításáért és megtartásáért tevékenykedő tudatos és felelős személyiség kialakítása (természettudományos kompetencia).
Intézménytípusunk alapvető funkciója: a tehetségek gondozása, veleszületett vagy szerzett képességeik továbbfejlesztése, megtalálni számukra azt az „utat", amelyen elmélyülten és eredményesen törhetnek előre és az átlagosat túlhaladó teljesítményekre képesek.
A tehetséges tanulók mind a képességek, mind a viselkedés, a magatartás terén eltérnek az átlagtól.
A tehetséges gyerekek nem egyformák. Legfontosabb személyiségjegyük az eredetiség. A kreatív gyermekekre általában magas fokú tudásvágy, kíváncsiság, belső teljesítménykényszer, nagyfokú autonómia, önbizalom, szabad kommunikációra törekvés, csökkentett mértékű alkalmazkodás, az elnyomás és a korlátozás elleni védekezés, a szociális korlátok áthágása jellemző.
A tehetséggondozásban nincs egy igazi út, amely minden gyermek számára járható. Az, hogy milyen programokkal és módszerekkel lehet egy-egy tehetséges gyerekkel vagy csoporttal foglalkozni csak bizonyos információk birtokában lehetséges megtervezni.
A tehetségek megmutatkozásának, bizonyításának, a tehetség mértékének megállapítására alkalmas tevékenységi formák:
Tevékenység |
Módszer |
Felelős |
Határidő |
1.Tehetségek felismerése |
Megfigyelés |
Tanító, szaktanár |
Folyamatos |
Házi versenyek (szaktárgyak, különböző művészeti ágak kiállítása, stb.) |
Munkaközösség- vezetők, szaktanárok |
I. félév |
|
Speciális képességeket mérő tesztek |
Pedagógus |
Tanév eleje |
|
|
A tehetségek felismerését |
|
|
2.Tehetségfejlesztés (az iskolán belül) |
szolgáló tudatos szituációk tervezése, használata (ünnepélyeken való szereplés, diákönkormányzatban végzett munka, stb.) |
Munkaközösség- vezetők, szaktanárok, diákönkormányzatot segítő pedagógus, osztályfőnökök |
Folyamatos |
Egyéni fejlesztés |
A fejlesztést végző pedagógus |
||
Differenciált tanóravezetés |
Minden pedagógus |
||
Szakkör |
Szakkörvezetők |
||
Iskolán belüli művészeti fejlesztés |
Iskolavezetés, művészeti iskola vezetője, tanárai |
||
Sportkör |
Testnevelő tanárok |
||
3.Tehetségfejlesztés (iskolán kívül) |
Közös fejlesztés egyes területeken más iskolákkal |
Minden pedagógus |
|
Kapcsolatok különböző szakmai szervezetekkel, a tehetséges tanulók irányítása „központi" szakkörökbe, zeneiskolába, sportegyesületekbe, stb. |
Minden pedagógus |
||
4. A fejlesztés hatékonysága, értékelés |
Versenyeredmények összegzése, értékelése |
Iskolavezetés |
Félévkor és tanév végén |
Dokumentáció
Intézménytípusunk alapvető funkciója: a tehetségek gondozása, veleszületett vagy szerzett képességeik továbbfejlesztése, megtalálni számukra azt az „utat", amelyen elmélyülten és eredményesen törhetnek előre és az átlagosat túlhaladó teljesítményekre képesek.
A tehetséges tanulók mind a képességek, mind a viselkedés, a magatartás terén eltérnek az átlagtól.
A tehetséges gyerekek nem egyformák. Legfontosabb személyiségjegy&u